Skuteczne pozycjonowanie stron www jest skomplikowanym procesem, na który składa się wiele elementów – działań. Content marketing, media społecznościowe, optymalizacja strony… – wymieniać można długo. A czy jakikolwiek wpływ na pozycję, czy popularność strony mogą mieć komentarze internautów?

Reakcja Google na komentarze internautów

Należy zaznaczyć, że Google cały czas aktualizuje swoje algorytmy. Ma to na celu dbanie, aby użytkownicy mieli nieustający dostęp do wartościowej treści i przede wszystkim by treści te odpowiadały na wpisywane do wyszukiwarki internetowej hasła – wszelkie zapytania. Treść pod kątem jakości sprawdzana jest przez tak zwany algorytm Panda. Jeżeli więc na stronie znajduje się spam czy też po prostu treść bardzo słabej jakości, przyznaje jej niską ocenę. Przez to znacznie spada ona w wynikach wyszukiwania. Wspomniany algorytm zwraca także uwagę na komentarze. Jeśli są na przykład niezgodne z tematem, czy nie wnoszą żadnej wartości, uznawane są przez Pandę za spam. Wpływ na to ma nawet długość danego wpisu. Wartościowe, a więc przydatne w pozycjonowaniu komentarze to te dłuższe i wysokiej jakości. Takie treści w żaden sposób nie obniżą wartości strony.

W związku z powyższym bardzo ważne jest to, aby w odpowiedni sposób zarządzać komentarzami. Nie należy publikować tych słabej jakości czy niezwiązanych z tematem. Z uwagi na to, że moderowanie dyskusji jest możliwe, nie stanowi to większego problemu. Zadaniem tym można  zająć się samodzielnie, skutecznie przyczyniając się do pozycjonowania stron internetowych.

Zasady komentowania

Zarówno moderując, jak i zamieszczając komentarze na stronach, trzeba przestrzegać pewnych zasad. Należy przede wszystkim określić jasne i zrozumiałe zasady komentowania. Dzięki temu z jednej strony internauci zrozumieją, dlaczego ich komentarz nie został opublikowany, a z kolei właścicielowi strony czy też moderatorowi łatwiej będzie wyeliminować te, które do publikacji się nie nadają. Przeprowadzając selekcję komentarzy najlepiej pozostawiać te, które są podpisywane prawdziwymi imionami, a unikać tych, które w podpisie mają przypadkowe zlepki słów. Warto zwrócić szczególną uwagę na komentarze napisane przez osoby związane z tą samą branżą. Mogą to być na przykład wypowiedzi dostawców sprzedawanych produktów. Publikowanie ich na stronie może wpłynąć na budowanie relacji biznesowych. Na pozycjonowanie stron w internecie duży wpływ mają wyłącznie komentarze wartościowe, które coś wnoszą do tematyki strony i się z nią ściśle wiążą. Ogólnikowe wypowiedzi nie mają sensu, więc tych należy unikać. Jeśli w komentarzach pojawiają się pytania, należy na nie odpowiadać. Wartościowe pod względem reklamy są spontaniczne komentarze. Takie napisane naturalnie, ale i zarazem na temat. Wydają się bardziej wiarygodne i są zdecydowanie bardziej przekonujące.

Moderując komentarze w ten sposób, można liczyć na satysfakcjonujące efekty. Wypowiedzi te mają wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, jak też na ogólną reklamę firmy i jej oferty. W końcu komentarze są chętnie czytane przez potencjalnych klientów.

Czy komentarze internautów wpływają na pozycjonowanie strony?