Przestępcy działający metodą "na wnuczka" czy "na policjanta" wciąż oszukują starszych ludzi i wyłudzają od nich pieniądze. Przypominamy więc jak ustrzec się przed działaniami oszustów.
Metody działania „na wnuczka” czy „na policjanta” nie są nowością. Wciąż jednak udaje się przestępcom skutecznie oszukać seniorów i wyłudzić od nich znaczne sumy pieniędzy. Przypominamy po raz kolejny jak działają oszuści i jak ustrzec się przed ich metodami działania.
Przestępcy najczęściej dzwonią do swych ofiar na telefony stacjonarne. Głos w słuchawce podaje się za członka rodziny (najczęściej wnuczka) i prosi o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Następnie umiejętnie manipulują rozmową tak, by zdobyć jak najwięcej informacji. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna osoba - podająca się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony, a następnie prosi o pomoc w jego zatrzymaniu. Nalega, aby osoba z którą rozmawia wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wskazanej osobie.
„Fałszywy funkcjonariusz” podaje wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję 997 lub 112. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
Przestępcy są tak wiarygodni, że ich ofiary w celu pomocy przy zatrzymaniu oszustów zaciągają kredyty lub wyrzucają wszystkie wartościowe rzeczy przez okno.
Niestety mimo prowadzonych akcji informacyjnych, zamieszczanych apeli, spotów i rozpowszechnianych ulotek informujących o tego typu przestępczości, wciąż oszuści są skuteczni.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność.
Należy pamiętać, że prawdziwy policjant nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy. Jeśli usłyszysz taką prośbę, to można być pewnym, że mamy do czynienia z oszustem.
Nie informujmy osoby z którą rozmawiamy przez telefon ile pieniędzy mamy w domu lub ile mamy ich na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Nigdy nie wyrzucaj pieniędzy przez okno lub nie zostawiaj ich na prośbę rozmówcy w dziwnych miejscach,
Zachowując spokój zadzwońmy do kogoś z rodziny i zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.
Jeśli podejrzewasz, że osoba z którą rozmawiasz to oszust, natychmiast powiadom o tym Policję dzwoniąc na nr 112.
Pamiętajmy, że nikt nie będzie miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie i ostrożnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.