Badania marketingowe określane są zazwyczaj jako regularny, obiektywny oraz celowy proces pozyskiwania, a zarazem analizowania informacji niezbędnych do podejmowania decyzji marketingowych. Badania marketingowe powinny być zorganizowane i zaplanowane jako ważny element systemu informacji marketingowej w badanej firmie. Wszystkie tego typu badania powinny być realizowane zgodnie z ogólnymi standardami i wytycznymi obiektywności. Natomiast celowość procesu związana jest z ukierunkowaniem na rozwiązanie konkretnego problemu przedsiębiorstwa. Często badania marketingowe mylone są z analizą rynku. Uzyskane wnioski można wykorzystać przede wszystkim w strategii marki, działaniach social media oraz projektowaniu nowego brandingu. Badania marketingowe pozwalają uzyskać informacje takie jak: analiza konkurencji, analiza cen i elastyczność popytu, opinie i motywacje konsumentów, a także kanały dystrybucji. Podział badań marketingowych jest szeroki. Możemy dokonać podziału badań marketingowych ze względu na czas trwania badań oraz rodzaj poszukiwanych informacji. Natomiast podział badań ze względu na rodzaje poszukiwanych informacji, możemy podzielić na ilościowe i jakościowe.

Etapy badań marketingowych

Planowanie badań marketingowych podzielić można na trzy główne etapy, które pozwolą uzyskać komplet potrzebnych informacji. Pierwszym etapem jest określenie problemu badawczego. W tym etapie należy sporządzić zestaw kilku pytań badawczych. Tego typu badania powinny pomóc w określeniu problemu badawczego (np. czy warto wprowadzić na rynek nowy produkt, czy też w jaki sposób można skonstruować strategię marketingową).

Drugim etapem badań marketingowych jest formułowanie hipotez. Podstawową regułą przeprowadzania wszelkich badań jest sformułowanie hipotezy do danego badania, a w dalszym etapie należy ją zweryfikować. O wyniku hipotez mogą zdecydować bieżące sygnały z rynku, informacji z działów sprzedaży oraz obsługi klienta, a także zebrane dane podczas różnego rodzaju badań. Trzecim, a zarazem ostatnim etapem jest opracowanie planu badań. Takowy plan musi uwzględnić przeprowadzenie takich badań jak poszukiwawczych, opisowych oraz przyczynowo-skutkowych. W opracowaniu planu powinno znaleźć się potwierdzenie poprawności sformułowanych hipotez i problemów badawczych, opisanie zjawisk i wszystkich dotychczasowych procesów oraz wyjaśnienie badanej sytuacji i określenie związków przyczynowo-skutkowych. Wymienione wyżej sposoby pozwalają podjąć wszystkie prawidłowe decyzje z rynkową obecnością marki, tym samym powodując minimalizowanie ryzyka podjęcia wszelkich niewłaściwych decyzji.

Podział badań marketingowych

Wyróżnić możemy kilka podziałów badań marketingowych ze względu na rodzaj badań. Kryteria, które są ważne w wyodrębnieniu rodzaju badań to okres ich trwania, poziom precyzyjności, jednostki odpowiedzialne za prowadzenie badań oraz obiekt badań. Badania marketingowe możemy sklasyfikować według gromadzonych informacji. W tym przypadku wyróżnić możemy badania eksploracyjne (najczęstszymi sposobami ich przeprowadzania są badania opinii ekspertów, badania zogniskowane, analiza danych ze wszystkich wtórnych informacji oraz analiza przypadków), badania eksplanacyjne (przeprowadzenie tego typu badań ma na celu wyjaśnienie problemu i określenie jego głównych przyczyn; a w tego typu badaniach możemy wyróżnić takie metody jak: badania opisowe oraz badania eksperymentalne).

Badania marketingowe