Twoim priorytetem jest ekonomiczna jazda, dlatego rozglądasz się za używanym autem z instalacją LPG? To dobry sposób na to, aby zaoszczędzić. Musisz jednak przygotować się na kilka pułapek. Jakich? Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta na gaz.
Używane auto z LPG – jak nie dać się oszukać?
Podczas zakupu przekonwertowanego na LPG auta z drugiej ręki lepiej zachować ostrożność. W innym przypadku może się okazać, że już niedługo czeka Cię naprawa, przekraczająca cenę nowej instalacji. Jak tego uniknąć? Na początek sprawdź datę montażu systemu. Jeśli miał miejsce niedługo przed sprzedażą, może to oznaczać, że celem było uatrakcyjnienie oferty, a sama instalacja jest kiepskiej jakości. Równie niepokojąca jest stara instalacja, która może wymagać naprawy już w niedługim czasu (zdarza się, że jest główną przyczyną sprzedaży auta). Co jeszcze jest ważne? Sprawdź poniższe kwestie.
Wpis do dowodu rejestracyjnego
Instalacja LPG powinna być wpisana do dowodu rejestracyjnego. To podstawowa sprawa, która może znacznie utrudnić użytkowanie samochodu. Bez wpisu nie wykonasz bowiem badania technicznego pojazdu (stan faktyczny musi odpowiadać danym z dokumentu oraz bazy CEP). W przypadku kontroli drogowej może to się skończyć mandatem karnym, a także wirtualnym zatrzymaniem dowodu w systemie CEPiK.
Homologacja i inne niezbędne dokumenty
Osoba sprzedająca auto z instalacją LPG musi posiadać komplet dokumentów, tzn.:
● atest zbiornika gazowego,
● wyciąg ze świadectwa homologacji,
● ważność legalizacji butli.
Warto pamiętać, że kończąca się legalizacja butli może być podstawą do negocjowania ceny pojazdu (wyrobienie nowej legalizacji kosztuje średnio kilkaset złotych).
Serwisowanie instalacji
Na co jeszcze zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że instalacja LPG będzie działać płynnie i bezawaryjnie? Upewnij się, że dotychczasowy właściciel serwisował ją regularnie w specjalistycznym serwisie. Wizyty w warsztatach przedłużają żywotność systemu oraz dają gwarancje, że jakiekolwiek usterki były naprawiane na bieżąco. Sprawdź także, kiedy ostatnio były wymieniane filtry gazowe (filtr fazy ciekłej wymienia się co ok. 30 tys. kilometrów, zaś fazy gazowej co 15-20 tys. km). Zaglądając pod maskę, możesz też zweryfikować, czy sprzedawca nie oszczędzał na naprawach. Źle zamocowane komponenty lub wiszące przewody powinny być sygnałem alarmowym.
Prawidłowa praca silnika
Silnik ma działać poprawnie zarówno na benzynie, jak i na gazie. Przekonasz się o tym podczas jazdy próbnej. Kiedy wsiądziesz za kierownicę, sprawdź czy:
● są problemy z przełączaniem zasilania,
● nie czujesz szarpnięć podczas pracy silnika,
● nie pojawia się kontrolka „check engine”.
W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości warto skonsultować się z warsztatem. Kompleksowa diagnostyka wyjaśni wątpliwości i pomoże w podjęciu decyzji o zakupie.
Montaż instalacji LPG tylko w autoryzowanym serwisie
Wiesz już, na co zwracać uwagę przy zakupie auta z LPG? Pamiętaj, że ekonomiczna jazda na zasilaniu gazowym jest możliwa tylko przy sprawnej instalacji. Dlatego montaż i serwis powinny odbywać się w specjalistycznych warsztatach. Gdzie dokładnie? W autoryzowanych serwisach STAG – lidera wśród producentów auto gazu w Polsce. Innowacyjność i zaawansowanie technologiczne, a także rozbudowana sieć serwisowa dają poczucie bezpieczeństwa i realne oszczędności.