Pierwsze single tracki w Koninie już otwarte!
Miłośnicy rowerów w Koninie mają powód do zadowolenia! 10 lipca oficjalnie otwarto pierwsze single tracki na osiedlu Zatorze, oferujące trasy zarówno dla amatorów, jak i bardziej zaawansowanych rowerzystów. Inwestycja ta, której koszt wyniósł prawie 1,4 mln zł, ma na celu promowanie aktywnego stylu życia wśród mieszkańców.

Oficjalne otwarcie single tracków z udziałem władz miasta i młodzieży

10 lipca był szczególnym dniem dla mieszkańców Konina. Prezydent Piotr Korytkowski wraz ze swoim zastępcą Witoldem Nowakiem oraz lokalną młodzieżą oficjalnie otworzyli pierwsze w okolicy single tracki. Trasy te, usytuowane na pokopalnianych hałdach na osiedlu Zatorze, mają zapewnić miłośnikom ekstremalnej jazdy rowerowej wyjątkowe warunki do uprawiania swojego hobby.

Znaczenie inwestycji dla lokalnej społeczności

Jak podkreślił prezydent Korytkowski, otwarcie single tracków to ważne wydarzenie nie tylko dla tych, którzy preferują spokojną jazdę, ale także dla osób szukających bardziej wymagających tras. „To istotne wydarzenie dla ludzi aktywnych, nie tylko tych lubiących spokojną jazdę spacerową, ale wybierających trudne, wymagające trasy. Na hałdach na Zatorzu oddajemy trasy rowerowe, popularnie nazywane single track, ku uciesze szczególnie młodych osób, które chcą jeździć w komfortowych warunkach, ale i wyczynowo” – powiedział Korytkowski.

Szczegóły inwestycji i jej realizacja

Budowa sieci tras rowerowych obejmowała stworzenie ośmiu tras z elementami przeszkodowymi oraz trasę spacerowo-biegową. Dodatkowo, wykonano punkty zbiorcze, oznaczenia tras (w tym tablice informacyjne), przeprowadzono wycinkę drzew oraz nasadzenia zastępcze. Cała inwestycja rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku i zakończyła w czerwcu tego roku, a łączna długość tras to 2,7 km.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Witold Nowak, zastępca prezydenta i zapalony rowerzysta, zwrócił uwagę na konieczność zachowania bezpieczeństwa na nowych trasach. „Ten teren miał potencjał już wcześniej. Tylko, żeby jeździć bezpiecznie, trzeba mieć bezpieczne trasy” – mówił Nowak, apelując do młodych rowerzystów o odpowiednie przygotowanie przed wyruszeniem na trasy. „Nie wyobrażam sobie, żeby byli bez kasków, ruszyli od razu na najtrudniejsze trasy. Warto je zobaczyć, przetestować, pomału przejechać” – dodał.

Wsparcie lokalnych społeczników i finansowanie projektu

Projekt budowy single tracków zyskał wsparcie lokalnych społeczników, w tym Jakuba Piaseckiego. Początkowo zgłoszony do Konińskiego Budżetu Obywatelskiego przez Macieja Nowaka, projekt otrzymał 88 000 zł na sfinansowanie dokumentacji inwestycji. Cały proces inwestycyjny, na który z miejskiego budżetu wydatkowano 1 390 475,80 zł, koordynował Wydział Rozwoju i Inwestycji.

Perspektywy na przyszłość

Jakub Piasecki zaznaczył, że jest to dopiero pierwszy etap inwestycji. „To jest pierwszy etap. Czy będzie drugi? To pewnie zależy od tego, jak uda się nam wypromować i zachęcić mieszkańców i nie tylko do tych tras” – mówił Piasecki. Podkreślił, że sukces projektu zależy od zaangażowania młodzieży i lokalnej społeczności.

Dane techniczne nowych tras

Łączna długość tras wynosi 2 758 m i obejmuje:

  • Trasa nr 5 (rowerowa zjazdowa) - 290 m
  • Trasa nr 6 (rowerowa zjazdowa) - 358 m
  • Trasa nr 10 (rowerowa podjazdowa) - 390 m
  • Trasa nr 12a (rowerowa zjazdowa) - 281 m
  • Trasa nr 12b (rowerowa zjazdowa) - 511 m
  • Trasa nr 13 (rowerowa zjazdowa) - 135 m
  • Trasa nr 18 (rowerowa zjazdowa) - 530 m
  • Trasa nr 19 (pieszo-rowerowa) - 263 m

Punkty zbiorcze: PZ-3, PZ-4, PZ-5 (3 szt.)

Urządzenia przeszkodowe: 106 szt. (Hopka – 63 szt., Banda – 29 szt., Stolik – 13 szt., Drop – 1 szt.)

Inwestycja w nowe single tracki w Koninie to krok w stronę aktywnego stylu życia i rozwój infrastruktury rowerowej w mieście, który z pewnością przyciągnie wielu entuzjastów dwóch kółek.


Na podst. Urząd Miejski w Koninie