Rewolucja w transporcie publicznym w Koninie – co czeka pasażerów?
W Koninie zainaugurowano projekt, który ma zrewolucjonizować transport publiczny w regionie. Inwestycja o wartości ponad 226 milionów złotych ma na celu nie tylko modernizację infrastruktury, ale także wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, które uczynią podróżowanie bardziej komfortowym i ekologicznym.

Nowoczesne centrum przesiadkowe w sercu Konina

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 16 grudnia 2024 roku w Domu Zemełki, przedstawiono szczegóły projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”. Koordynator projektu, Rafał Oblizajek, podkreślił, że kluczowym elementem inwestycji będzie budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego przy Wieży Ciśnień. To miejsce ma stać się centralnym punktem, w którym spotkają się różne formy transportu – od samochodów, przez pociągi, aż po autobusy i rowery.

„Ten teren w ciągu najbliższych dwóch lat zmieni się diametralnie. Powstanie jedno miejsce, które będzie łączyło wiele form transportu” – dodał Oblizajek. W ramach projektu planowane jest również wprowadzenie wspólnego biletu, który ułatwi mieszkańcom korzystanie z różnych środków transportu, takich jak Koleje Wielkopolskie, MZK i PKS.

Ekologiczne autobusy i inteligentne zarządzanie ruchem

W ramach realizacji projektu miasto planuje zakup 10 autobusów wodorowych, co wpisuje się w globalny trend dążenia do zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo, przy ul. Brunatnej powstanie nowa zajezdnia MZK, co znacząco poprawi warunki pracy dla kierowców i jakość obsługi pasażerów.

Ważnym elementem projektu będzie także wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem, który ma na celu nadanie priorytetu komunikacji publicznej. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli cieszyć się płynniejszymi podróżami, a także nowymi drogami rowerowymi, które powstaną w mieście.

Wspólna przyszłość transportu w regionie

Realizacja projektu ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu publicznego, ale także dostosowanie się do wymogów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z nowymi regulacjami, do 2028 roku co najmniej 30% floty autobusowej w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców musi być zeroemisyjna.

Prezydent Konina, Piotr Korytkowski, zaznaczył, że fundusz, z którego finansowane są te działania, jest kluczowym elementem transformacji regionu. „Mowa o dwóch miliardach złotych, które musimy zaabsorbować do tego regionu, aby móc postawić miasto na nowe tory rozwoju” – podkreślił Korytkowski. Współpraca z partnerami, takimi jak miasto Koło, również przyczyni się do realizacji ambitnych celów związanych z rozwojem transportu w subregionie konińskim.


Wg inf z: UM Konin