BIG Data - historia powstania, podstawowe informacje

Jeszcze kilka lat temu obco brzmiące sformułowanie Big Data nie budziło wielkiego zainteresowania. Analiza danych nie interesowała raczej zbyt szerokiego kręgu odbiorców. Obecnie te informacje są coraz bardziej przydatne i służą jako doskonałe źródło wiedzy do badań i działań, które dotyczą naszego codziennego życia.

Co to jest Big Data?

Wyrażenie odnosi się do gromadzenia i przetwarzania ogromnej ilości danych z różnych źródeł. Tego typu informacje można wykorzystać na wiele sposobów, a sam proces jest w pełni legalny. Jak informuje serwis MarketingProgress.pl, obecnie takie informacje wykorzystuje się w wielu branżach, w tym choćby w sprzedaży. W jaki sposób? 

Kluczową rolę odgrywa chęć zwiększenia zysków. Aby osiągnąć odpowiednie efekty biznesowe, musimy dysponować profilem naszego klienta. Warto jednak dodać, że suche dane to zbyt mało. Konieczne jest ich właściwe przetworzenie, analiza i wyciągnięcie właściwych wniosków.

Polecamy także cały artykuł ze strony Marketing Progress: “Big data – co to takiego i dlaczego musisz o tym wiedzieć?”.

Początki analityki i zasada Trzech „V”

Big Data to nie wytwór nowoczesności i potrzeb obecnych czasów. Sam proces gromadzenia danych sięga czasów, kiedy specjaliści wskazali na ogromne pokłady informacji, które gromadziły się przez lata. Wtedy to również powstało pojęcie Big Data, a za twórcę technologii uważa się analityka Douga Lanayego.

Definicję podporządkował trzem "V", co można tłumaczyć następująco:

  • Volume - ilość, czyli gromadzenie danych z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem najnowszych technologii;
  • Velocity - szybkość, odnosi się nie tylko do tempa, w jakim powstają nowe dane, ale również do czasu, w jakim muszą zostać przetworzone;
  • Variety - różnorodność, czyli różna forma, w jakiej dane są gromadzone i dostarczane.

Big Data - kto korzysta najczęściej?

Obecnie coraz więcej instytucji wykorzystuje ten standard, a potencjał i możliwości nieustannie wzrastają. Z pewnością na czoło wysuwają się tutaj banki, które gromadzą dane powstałe w wyniku transakcji. Żyjemy jednak w czasach, kiedy nawet niewielkie firmy stosują praktyki, które umożliwiają im dostęp do danych użytkowników z poziomu smartfonów czy tabletów. 

Big Data - dobrodziejstwo w służbie sprzedaży

Mając na uwadze przeznaczenie danych, które udostępniają użytkownicy, nie sposób pominąć wykorzystania cennych informacji do zwiększenia sprzedaży danego produktu. Dzięki takim rekordom można stworzyć profil klienta, by lepiej dostosować produkt - usługę, co w konsekwencji przełoży się na lepszą i skuteczniejszą sprzedaż. 

Mimo tego, że Big Data nadal budzi ogromne kontrowersje z racji dużej ingerencji w prywatność i życie każdego obywatela, potencjał, który oferuje, jest przeogromny. Z pewnością to dopiero początek i należy spodziewać się dalszego rozwoju tej technologii. 

Odpowiednie wykorzystanie cennych informacji pozwala nie tylko na stworzenie profilu klienta, ale także daje szanse na rozwiązanie wielu skomplikowanych zagadnień z obszaru statystyki czy wypracowanie nowych modeli zachowań, które będą mogły być wykorzystane na przykład w sytuacjach kryzysowych.