I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Koninie to 160-letnia szkoła, która stawia na nowoczesny rozwój uczniów oraz nauczycieli. Pedagodzy tej placówki każdego roku mają okazję brać udział w różnorodnych kursach i projektach, które rozwijają ich kompetencje pedagogiczne oraz językowe. Od 2020 roku nauczyciele I LO biorą udział w projekcie "Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły" PO WER 2020 (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój). Główne działania projektu to udział pedagogów w zagranicznych kursach szkoleniowych: metodycznych (w języku angielskim lub niemieckim) lub językowych (łącznie 25 mobilności). Pandemia uniemożliwiła działania w pierwszych miesiącach projektu, więc ostatnie miesiące realizacji projektu zapowiadają się dość intensywnie. Należy zauważyć, że nasza szkoła uczestniczyła już w dwóch wcześniejszych edycjach PO WER 2014 i PO WER 2016. Obecnie możemy mówić już o grupie nauczycieli, którzy regularnie korzystają z takiej formy podnoszenia kompetencji zawodowych. Ciekawy jest fakt, że w tym projekcie obok nauczycieli języków obcych udział biorą nauczyciele niemal wszystkich przedmiotów w tym języka polskiego, matematyki, historii, chemii, informatyki, wiedzy o społeczeństwie i plastyki.

Wybór kursów jest wpisany do wniosku złożonego przez szkołę w odpowiednim terminie ustalonym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Taki dokument zawiera opis potrzeb szkoły, cele projektu oraz potencjalnych korzyści płynących z udziału w projekcie dla społeczności szkolnej. Po raz kolejny koordynatorem działań jest Magdalena Siwińska-Wyrwa wspierana przez Agatę Salzman. Nad realizacją projektu czuwa dyrektor Elżbieta Świder, która stwierdza: “Wspieram nauczycieli biorących udział w projekcie PO WER, gdyż jako dyrektorowi zależy mi na rozwoju zawodowym grona pedagogicznego. Poza tym jesteśmy szkołą z klasami dwujęzycznymi, więc każdy nauczyciel doskonalący znajomość języka angielskiego daje możliwość rozwoju I LO na kolejne lata jego istnienia”.

Nauczyciele-uczestnicy uzgadniają z koordynatorem projektu zakres i tematykę kursów, a także określają kraj UE, który przy tej okazji odwiedzą. Jak podkreśla Agata Salzman: “Każdy nauczyciel może wybrać swój cel podróży. Jako anglistka wybrałam Barcelonę, która oferowała wiele kreatywnych kursów. Wybierając kurs kierowałam się przede wszystkim potrzebami szkoły, jednak brałam pod uwagę również moje zainteresowania i potrzeby”. Na początku czerwca Agata Salzman i Edyta Jagiełło-Karpińska rozpoczną swoje kursy metodyczne w Hiszpanii.

“Jednym z głównych zamysłów projektu jest dokształcanie nauczycieli w posługiwaniu się językiem angielskim. Świat nie stoi w miejscu, jest globalną wioską, w związku z tym uznałem, że podniesienie umiejętności posługiwania się tym językiem jest niezbędne. Postanowiłem przystąpić do projektu również po to, by w lepszy i nowocześniejszy sposób przekazywać wiedzę swoim uczniom” - opowiada Jarosław Marzol, historyk, który przygotowuje się do wyjazdu na kurs języka angielskiego na Maltę. Natomiast nauczycielka chemii, Dorota Szewczyk-Bąkowska, która odwiedziła w ramach projektu Irlandię, mówi: “Z edukacji szkolnej wyniosłam znajomość języka niemieckiego, jednak we współczesnym świecie bardziej przydatny jest angielski, dlatego zdecydowałam się na dwa tygodnie intensywnej nauki tego języka od podstaw w Dublinie. Kontynuuję naukę w Polsce, ale wiem, że jeśli będzie okazja, ponownie wyjadę na kurs językowy do kraju anglojęzycznego”.

Wielu pedagogów obawiało się wyjazdu ze względu na barierę językową. Polonistka, Dorota Pasek, wybrała kurs metodyczny we Włoszech. “Brałam udział w kursie pozwalającym poznać bliżej sposoby rozbudzania kreatywności, zarówno własnej, jak i uczniów. Zajęcia prowadzone były oczywiście po angielsku, do tego przez rodowitą Amerykankę mieszkającą we Florencji. Dotyczyły bardzo konkretnej dziedziny nauki i wymagały znajomości specjalistycznego języka. Nie jestem osobą, która na co dzień posługuje się językiem angielskim w mowie, jednak aktywny udział w pracach grupy kursowej zmuszał mnie do posługiwania się tym językiem. Początkowa nieporadność, brak słów i zwrotów charakterystycznych dla tematu, minęła. Każdy uczestnik kursu starał się współpracować, a atmosfera na zajęciach była niezwykle otwarta, sprzyjająca uczestnikom. Nikt nikogo nie oceniał, wszystkim zależało na dobrej zabawie podczas wykonywania kreatywnych zadań.”

Florencja to również wybór Magdaleny Siwińskiej-Wyrwy, która z bogatej bazy kursów metodycznych wybrała te o tematyce psychologii pozytywnej, mające na celu zapoznać uczestników z możliwościami wykorzystania podstawowych technik łagodzenia stresu w życiu codziennym szkoły. Omówiony w szczególe temat mindfulness to cały zbiór technik, choćby body scan czy „smakowanie rodzynka przez obcych,” mogących stać się częścią każdej lekcji w szkole. “Udział w kursie wzbogacił moją wiedzę z zakresu psychologii pozytywnej i zachęcił mnie do przedstawienia koncepcji mindfulness moim uczniom na zajęciach wstępu do psychologii”, stwierdza nauczycielka.

Niektórzy uczestnicy mobilności mieli możliwość dwukrotnego udziału w projekcie, gdyż z powodu pandemii i innych przyczyn losowych zdarzyły się rezygnacje z mobilności. Grzegorz Szopa, germanista, zaczął od kursu metodycznego w Wiedniu, w trakcie którego koncentrował się na nowych metodach nauczania języka obcego. Jakiś czas później wziął udział w kursie języka angielskiego na Malcie. “Kurs metodyczny pozwolił mi dostrzec wiele rzeczy, które dołączyłem do swoich lekcji, by je w inny sposób organizować. Dzięki połączeniu tych dwóch kursów włączam do lekcji języka niemieckiego odwołania do języka angielskiego, wskazuję różnice i podobieństwa. Jestem w stanie przewidzieć sposób myślenia moich uczniów, dla których pierwszym językiem obcym jest język angielski.”

Dla Renaty Bielińskiej uczącej plastyki, pobyt na kursie językowym w Niemczech był bardzo emocjonujący. Poziom kursu był wysoki, jednak prowadzący świadomi bariery językowej tłumaczyli wszystko niezwykle przystępnie. Padło wiele zwrotów dotyczących sztuki oraz samej plastyki. “Odwiedziłam wiele galerii sztuki, co było dla mnie wspaniałym doświadczeniem, bo zgodnym z moimi i prywatnymi, i zawodowymi zainteresowaniami”. Kurs wniósł wiele pozytywnych zmian do prowadzonych przez nią zajęć i pozwolił rozwinąć znajomość języka niemieckiego. Bez względu na to w jakim kraju byli nasi nauczyciele, na pytanie o najlepsze wspomnienie z wyjazdu odpowiadają podobnie: krajobraz…“Spełnieniem moich marzeń było zobaczenie Klifów Moheru. Zobaczyłam, jak płytkie jest spojrzenie przez multimedia: zdjęcia czy filmy. Nie oddają piękna tego miejsca. Zobaczenie klifów na żywo było niezwykłym przeżyciem. Czułam się niesamowicie silna i wolna, będąc tam na miejscu. Widok tego krajobrazu dał mi uczucie przywiązania do ludzi, z którymi tam byłam, mimo że mówiliśmy w zupełnie innych językach. Każdy przeżywał te emocje w podobny sposób“, wspomina Renata Pietrzak, nauczycielka informatyki.

W tegorocznej edycji bierze udział dwudziestu dwóch nauczycieli i wszyscy podkreślają, że jest to szansa na rozwój dla każdej osoby z grona pedagogicznego. Z pewnością nie jest to ostania edycja projektów unijnych, w której nasza szkoła bierze udział.

Milena Łakoma, Oliwia Gościńska