Hasowska fantazja na ekranie - “Rękopis znaleziony w Saragossie” wraca do Konina

3 min czytania
Hasowska fantazja na ekranie - "Rękopis znaleziony w Saragossie" wraca do Konina

W sali kina Konińskiego Centrum Kultury rozgościł się film, który bardziej przysłania niż wyjaśnia - jak zresztą lubił robić jego twórca. Pokaz w Konińskie Centrum Kultury w 2025 roku przyciągnął widzów chętnych na seans pełen wyobraźni i detali, poprzedzony prelekcją krytyczki Adriany Prodeus. 🎬😊

  • Pokaz przywrócił oryginalny film z 1965 roku i podkreślił jego senność
  • Pokazała, jak powstawał film - od storyboardu do ręcznie szytych kostiumów
  • Gdzie szukać informacji i jak się zapisać na kolejne seanse

Pokaz przywrócił oryginalny film z 1965 roku i podkreślił jego senność

Widzowie obejrzeli wersję zrekonstruowaną z negatywu - to edycja zgodna z wizją reżysera, powstała w 1965 roku, o długości 178’ po skróceniu przez Hasa. Zanim światła zgasły, Adriana Prodeus przypomniała, jak film był odbierany w kraju i poza nim oraz dlaczego trudno go „rozumieć” konwencjonalnie. 🎭

“Ten film do doświadczenie, którego nie należy rozumieć”
— Adriana Prodeus

Prodeus podkreślała, że Has sięgał do literatury i malarstwa, by budować atmosferę - szukał obrazu, a nie jednoznacznej fabuły. Opowiadała o technicznych i artystycznych wyborach produkcji, które uczyniły obraz jednolitym, lecz nieoczywistym.

Pokazała, jak powstawał film - od storyboardu do ręcznie szytych kostiumów

Reżyser przystąpił do pracy z dokumentacją niemal monumentalną: scenariusz Kwiatkowskiego powstał w kilka dni, Has przeczytał tekst w rekordowym tempie i rozrysował około 500-stronicowy storyboard. Ekipa pracowała intensywnie - zdjęcia zamknęły się po 127 dniach pracy, a na ekran trafiło ogromne zaplecze scenograficzne: setki kostiumów szytych ręcznie i rekwizyty z muzeów. Plenery hiszpańskich krajobrazów odtworzono w Polsce - pojawia się Jura Krakowsko-Częstochowska, Pustynia Błędowska i pergola pod Halą Stulecia, która zastąpiła park Buen Retiro. 🏜️🎥

“Siłą tego filmu jest muzyka skomponowana przez Krzysztofa Pendereckiego, oparta na muzyce dawnej, z cytatami z Haydna czy Mozarta (w czasie oblężenia Saragossy słychać „Odę do radości”, która w tej scenie brzmi ironicznie), wzbogacona o eksperymenty formalne. To najbardziej ceniona ścieżka dźwiękowa na świecie. Niestety polskie władze nie kierowały tego filmu na festiwale, miał on dla niej zbyt niejasne przesłanie. Nie był pokazany w konkursie głównym w Cannes, jak „Popioły” czy „Faraon”, więc film Hasa nie miał wówczas szans na większy rozgłos.”
— Adriana Prodeus

Adriana Prodeus przypomniała też o roli Zbigniewa Cybulskiego - aktora, który odnajduje tu bezbronność i inną niż dotąd obecność na ekranie - oraz o pedantycznej dbałości Hasa o rekwizyty, które traktował jak równoprawne elementy opowieści.

Gdzie szukać informacji i jak się zapisać na kolejne seanse

Szczegóły dotyczące kolejnych pokazów i zakupów biletów dostępne są w kinie - zapytania przyjmowane są pod numerem +48 63 211 31 31 oraz na adres [email protected]. 🎟️
Dla pewności warto zanotować kontakt ponownie - +48 63 211 31 31 i [email protected].

Film i spotkanie po nim pokazały, jak można budować kino-świat pełen drobnych elementów, które razem tworzą coś trudnego do nazwania, ale wciągającego - doświadczenie, które zostaje z widzem jeszcze długo po wyjściu z sali.

na podstawie: Konińkie Centrum Kultury.

Autor: krystian