Rusza rozbiórka mostu na Trasie Warszawskiej - co zmieni się w ruchu w Koninie

W Koninie rozpoczęto prace przy rozbiórce i przebudowie starego mostu na Trasie Warszawskiej - na miejsce wjechały ekipy i ciężki sprzęt, a przeprawa została wyłączona z ruchu. Mieszkańcy widzą plac budowy na oczach, a w tle pojawiają się obietnice lepszej przepustowości i nowych tras dla pieszych i rowerzystów. Prace zaplanowano na kilka sezonów, więc kierowcy, rowerzyści i piesi muszą przyzwyczaić się do zmienionej organizacji ruchu.
- Przebudowa mostu na Trasie Warszawskiej - co dokładnie będzie robione
- Co zmienia się w organizacji ruchu i jak jeździć teraz po Koninie
Przebudowa mostu na Trasie Warszawskiej - co dokładnie będzie robione
Po zamknięciu przeprawy natychmiast rozpoczęły się prace rozbiórkowe - z placu zdjęto bariery i sfrezowano warstwy nawierzchni. Wykonawcą jest Banimex sp. z o.o., a nadzór reprezentuje Zarząd Dróg Miejskich w Koninie.
“Prace trwają od momentu wyłączenia mostu z ruchu. Od razu w dniu zamknięcia pracownicy rozebrali bariery energochłonne i zabezpieczające, a także sfrezowali warstwy bitumiczne”
— Grzegorz Pająk, Zarząd Dróg Miejskich w Koninie
Plan przewiduje budowę nowego, czteroprzęsłowego obiektu o konstrukcji stalowego rusztu zespolonego z żelbetową płytą pomostową, który zostanie oparty na istniejących żelbetowych podporach. W ramach inwestycji powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a także przebudowane zostaną sieci: ciepłownicza, elektroenergetyczna, kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie. Długość odcinka objętego pracami to 185 m, a obiekt po przebudowie otrzyma pierwszą klasę obciążenia w 12-stopniowej skali.
Koszt inwestycji to ponad 30 milionów zł brutto, z czego 80% finansowane jest z dotacji ze środków rezerwy celowej budżetu państwa. Prace zaplanowano do kwietnia 2027.
Co zmienia się w organizacji ruchu i jak jeździć teraz po Koninie
Ruch został przeniesiony na zachodnią nitkę Trasy Warszawskiej - tam teraz odbywa się ruch dwukierunkowy. Zgodnie z ograniczeniami korzystać mogą z niej pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t; z tego restrykcyjnego limitu wyłączono autobusy komunikacji publicznej, służby ratunkowe oraz służby miejskie działające na zlecenie miasta. Pojazdy cięższe niż 3,5 t skierowano na Trasę Bursztynową - DK25.
“Docelowo dzięki tej przebudowie zdecydowanie poprawią się warunki, płynność, przepustowość na głównej drodze w mieście, która jest częścią drogi krajowej nr 92”
— Piotr Korytkowski, prezydent Konina
Dla kierowców oznacza to: większe natężenie ruchu na nitce zachodniej i konieczność przestrzegania ograniczeń wagowych. Dla pieszych i rowerzystów w dłuższej perspektywie pojawi się bezpieczniejsza ścieżka na nowym moście.
Mieszkańcy mogą spodziewać się utrudnień na czas robót - warto planować podróże z zapasem czasu, korzystać z alternatywnych ciągów komunikacyjnych oraz śledzić komunikaty Zarządu Dróg Miejskich w Koninie o ewentualnych zmianach w organizacji ruchu i pracach na odcinku.
Przebudowa jednego mostu to też zapowiedź kolejnych działań - władze miasta zapowiadają starania o remont drugiego, zachodniego mostu, co może oznaczać dalsze zmiany w ruchu w przyszłości.
na podstawie: UM Konin.
Autor: krystian

