Policjanci apelują - zanim udostępnimy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się czy osobą składającą prośbę o kod nie jest oszust. Oszuści podają się za członków naszych rodzin, znajomych, pracowników banków bądź innych instytucji z usług których korzystamy. Ich kłamstwa są różne – na leki, na zakupy, opłacenie rachunków, brak pieniędzy na paliwo, wmawianie, iż doszło już do oszustwa i potrzebna jest pomoc samego właściciela konta bankowego. Przestępcy w ten sposób przekonują nas, że pieniądze oddadzą tego samego dnia albo kiedy tylko spotkają się z niczego nie podejrzewającą ofiarą. Wmawiają nam, że nasze pieniądze będą bezpieczne, tylko kiedy ich posłuchamy. Zawsze warto sprawdzić czy osoba która składa prośbę na pewno jest tym za kogo się podaje.

W dniu 05 Grudnia 2023r. policjanci Komendy Miejskiej Policji w Koninie otrzymali zgłoszenie o oszustwie „ na BLIK”. Mieszkaniec Konina poinformował, że osoba podająca się za pracownika banku poprzez rozmowę telefoniczną przekonywała go, iż na jego koncie doszło do nielegalnej autoryzacji wniosku o pożyczkę 45 000 zł. Oszust twierdził, że współpracuje z działem cyberprzestępczości, a rachunek użytkownika jest zablokowany i w związku z tym nie można dokonywać logowań oraz należy czekać na dalszy kontakt.

Następnie posługując się również drogą telefoniczną inna osoba podająca się za pracownika banku oraz specjalistę od cyberprzestępczości przekonała swoją ofiarę o chęci pomocy i ratowania środków finansowych. Oszust w tym przypadku był przygotowany do działania – wszelkie dane personalne jakie podał występowały w internecie jako ogólnodostępna informacja względem prawdziwego pracownika banku, co tylko utwierdziło poszkodowanego w tym zdarzeniu, iż rzeczywiście padł ofiarą próby wyłudzenia kredytu.

Oszust nie kazał kończyć rozmowy telefonicznej. Namówił ufnego mieszkańca Konina do wypłaty pieniędzy z konta, a następnie dokonania wpłat określając konkretne kwoty oraz nakazując używanie kodów BLIK podawanych poprzez rozmowę telefoniczną. Zanim mężczyzna zorientował się, że sytuacja w której się znajduje, stała się absurdalna i w żaden sposób nie wpływa na ratowanie jego środków pieniężnych, utracił w wyniku oszustwa kwotę 50 000zł.

 

Policja ostrzega, aby w przypadku otrzymania podobnych telefonów nie ufać osobom po drugiej stronie słuchawki. Każdy z nas ma możliwość samodzielnego udania się do oddziału banku bądź kontaktu telefonicznego z osobą za jaką może się podawać oszust. Wszelkie prośby i informacje należy zweryfikować. Nie wolno działać pod wpływem emocji i strachu. Oszustom zależy na tym byśmy nie przerywali połączenia, gdyż wiedzą, że nigdzie wtedy nie zadzwonimy. Każdy z nas może paść ofiarą tego typu przestępstw, dlatego tak ważne jest, byśmy informacje na temat sposobów działania sprawców przekazywali dalej.